Kurs marketingu internetowego. 02. Jak znaleźć klientów? Badanie rynku, czyli Market Research.
Krok 1. Badanie rynku, czyli jak znaleźć klientów?
Zaczynamy nasz kurs marketingu internetowego! Czas na badanie rynku, z angielska Market Research. W tej części kursu skupimy się na pierwszym elemencie badania rynku, czyli znalezienia odpowiedzi na pytanie GDZIE znajdują się nasi klienci.
Link do poprzedniej lekcji kursu.
Przygotowanie
Przygotuj sobie kartkę na notatki, bądź załóż odpowiedni plik, będziemy bowiem budować nasz PLAN MARKETINGOWY!
Tak naprawdę nie musimy nawet szukać, wystarczy SPRAWDZIĆ, gdzie oni są.
Sprawdzimy więc CO DZIAŁA w naszym biznesie. Gdzie sprzedaje nasza konkurencja.
Badanie rynku w Google
Wejdźmy teraz na stronę Google i wpiszmy nazwę usługi, czy produktu, który chcemy sprzedawać. W naszym przykładzie niech to będzie np. henna do włosów.
Ja, w mojej przeglądarce uzyskałem taki oto wynik:
- Na pierwszym miejscu znajdują się sponsorowane reklamy Google Ads. Ten typ reklam Google to tzw. reklama produktowa.
- Na drugim miejscu znajdują się filmy YouTube.
- Na trzecim miejscu znajduje się sklep internetowy. To jest nasza NAJLEPSZA KONKURENCJA.
Od razu uzyskuję następujące informacje, które zapisuję w Planie Marketingowym.
Żeby być na czołowej pozycji w wynikach wyszukiwania Google, potrzebuję:
- założyć sklep internetowy,
- nagrać filmy na YouTube,
- przygotować kampanię reklamy produktowej Google Ads.
Badanie rynku – narzędzie SimilarWeb
Przyjrzyjmy się teraz bliżej naszej najlepszej konkurencji. W jaki sposób uzyskuje tak wysoką pozycję? Zajrzyjmy za kulisy. Wykorzystamy do tego narzędzie SimilarWeb. Proponuję od razu założyć w nim bezpłatne konto. Kopiujemy adres strony konkurencji i uzyskujemy wynik:
Uzyskaliśmy kolejne cenne informacje, które zapisujemy w Planie Marketingowym.
- Niemal wszyscy klienci są z Polski (97%).
- Praktycznie cały ruch pochodzi z wyszukiwarki (83% całości). Z tego zaś ruchu 81% pochodzi z wyników organicznych, 19% zaś z reklam Google Ads.
- Nasza najlepsza konkurencja niemal w ogóle nie korzysta z Social Media, czy Email Marketingu.
Badanie rynku – narzędzie SEMstorm
Żeby sprawdzić na jakie inne słowa kluczowe pozycjonuje się nasza konkurencja, możemy skorzystać z narzędzia SEMstorm. Tu również proponuję od razu założyć bezpłatne konto. W menu z lewej strony wybieramy SEO – > słowa kluczowe i sprawdzamy kolumny Pozycja oraz Ruch.
Łatwo się domyśleć, że nasza fraza henna do włosów będzie na pierwszym miejscu w wynikach Pozycji. Dowiadujemy się jednak, że dodatkowo fraza ta generuje największy ruch na stronę naszej konkurencji. Co ciekawe, drugi w kolejności ruch generuje ta sama fraza, ale z błędem: hna do włosów! Warto też zwrócić uwagę na słowa związane z frazami generującymi duży ruch. W tym celu przejdziemy do zakładki Chmura tagów.
Tu należy zauważyć pojawiające się nazwy marek własnych, w tym przypadku Khadi. Klikamy w słowo henna i uzyskujemy chmurę tagów, czyli słów związanych z naszym produktem, używanych przez naszą najlepszą konkurencję. Wszystkie te informacje notujemy w naszym Planie Marketingowym. I na tym kończymy lekcję: Jak znaleźć klientów? Badanie rynku, czyli Market Research.
Podsumowanie tej lekcji:
Podsumujmy informacje uzyskane w tej lekcji naszego kursu marketingu internetowego:
- Wiemy CO DZIAŁA w naszym biznesie i co potrzebujemy, by skutecznie w nim działać!
- Wiemy gdzie są nasi klienci!
- Znamy narzędzia, których możemy do zdobycia tych informacji użyć!
- Zaczęliśmy budować nasz Plan Marketingowy!
A to oznacza, że zrobiliśmy pierwszy konkretny krok na drodze do stworzenia własnego skutecznego systemu sprzedaży internetowej!
Zapraszam Cię do następnej części kursu marketingu internetowego!
Comment (01)